weet jij niet wat je moet met social media?

Weet je niet wat je moet met social media?

Ryanne wil aan de slag met social media, maar heeft geen idee waar ze moet beginnen. Dus doet ze het maar niet, al een hele tijd niet. Haar website staat eindelijk online. Na drie jaar stoeien met structuur, tekst en techniek. Als een berg zag ze er tegenop, Ryanne, wandelcoach (54).

Ze groeide niet op met computers, maar volgde een aantal cursussen tijdens haar loopbaan. Zo vond ze een beetje haar weg in de wereld van nullen en enen. Met recht een beetje, want het kwam zelf zover dat ze haar complete site per ongeluk delete-te.

Het is ook niet makkelijk al die technologie en techniek. Ze wandelt liever. Met de mensen die ze coacht. Lost liever hun problemen op en wil niet bezig zijn met die website en social media.

1. Waarom zou je het doen?

Toch weet Ryanne dat het goed is om te doen. Dat een website het minste is wat je nodig hebt met een volwaardig bedrijf. En dat is wat ze wil. Ze wil verder groeien. Meer mensen bereiken. Kennis delen. Op haar manier is ze er al mee begonnen en plaatst zo af en toe een blog, maar bijna niemand leest haar verhalen…

Ze weet dat ze veel meer mensen kan bereiken als ze social media slim inzet, maar hoe dat moet? Wil jij je (potentiële) klanten ook beter bereiken? Stel jezelf de volgende vier vragen.

2. Waar zit mijn klant?

In welke tak van sport je ook werkt, een grote kans dat je potentiële klant social media gebruikt. Zo zijn er in Nederland bijvoorbeeld ruim 9 miljoen Facebook-accounts en hebben zo’n 6 miljoen mensen Linkedin. Het is dus belangrijk goed uit te zoeken waar jouw potentiële klant zit. Het werkt het best om je bestaande klanten te vragen welke kanalen ze gebruiken. En door zelf op onderzoek uit te gaan.

3. Wat is mijn doel?

Denk van te voren goed na over wat je wilt bereiken met de inzet van social media. Wil je je bedrijf laten zien, zodat jouw merk vertrouwd wordt? Wil je je potentiële klanten naar je site leiden en ze daar verleiden met een mooie weggever? Wil je kennis delen? Zet voor jezelf op papier wat het doel is van je acties.

4. Waar moet ik beginnen?

Vaak ontbreekt het aan tijd of zin om actief bezig te zijn op social media. Kies om te beginnen bijvoorbeeld één of twee kanalen waar je doelgroep zit en richt je daar op. Nodig mensen uit om te linken of volg klanten of mensen die je kent. Het is ook prima om één keer per dag een post te plaatsen. Breng voor jezelf in kaart wat je wilt plaatsen en waar en wanneer. Dat geeft overzicht en rust.

5. Wat moet ik in hemelsnaam posten?

Zorg dat je berichten maakt en plaatst die passen bij je doelgroep en bij het kanaal. Zo kun je op Pinterest mooie afbeeldingen plaatsen, maar zijn lange lappen tekst ‘not done’.  Op Linkedin kun je perfect langere inhoudelijke artikelen plaatsen, maar dat werkt echt niet op Facebook. Maak daar korte posts en houdt het luchtiger. Voeg altijd een mooie afbeelding toe. Dat werkt. In een eerdere blog vind je tips waar je die kunt vinden. Wil je heel wat anders? Maak een video of ga ‘live’. Alles is mogelijk!

Hier doe je het voor!

Het is geen geheim dat het inzetten van social media heel lonend kan zijn. Het is een relatief eenvoudige methode om potentiële klanten te bereiken en te laten zien wie je bent. Al moet je er wel een lange adem voor hebben, zeker als je niet wilt adverteren.

Weet je niet wat je moet met social media? Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je helemaal geen zin om je er in te verdiepen? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te kijken hoe ik je kan helpen.


Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.


credits foto: William Iven

De foto's bovenaan alle pagina's zijn van mij. Gebruik ze gerust, maar link wel graag naar mijn website.