Coach jij straks je klant die niet betaalt

Coach jij straks je klant die niet betaalt?

“Hmmm, morgen een afspraak met Nathalie”. Karen ziet de sessie met een vraagteken in haar agenda staan. Ze voelt een knoop in haar maag. Nathalie is al jaren een goede klant en ze komt zeker één keer in de maand voor een gesprek. Het is ook niet niks om een bedrijf draaiende te houden en vier tieners op te voeden. Als klap op de vuurpijl kwam ze er vorig jaar achter dat haar man een vriendin heeft.

Het laatste half jaar is er ook iets veranderd. Nathalie betaalt haar facturen niet meer. Dat deed ze altijd wel, aan de late kant, maar nu blijven de betalingen al een tijdje uit. Karen durft het eigenlijk niet zo goed aan haar te vragen, dus mailde ze Nathalie een betalingsverzoek. Ook na haar tweede mailtje kreeg ze geen reactie.

Karen voelt zich hier heel ongemakkelijk onder. Ze hebben in die jaren een goede band opgebouwd en ze weet zeker dat het geen onwil van Nathalie is. “Ze is vast in de war van alle toestanden, maar moet ik haar nu afbellen? Of haar nog een laatste kans geven?”, denkt ze hardop. “Het gaat wel om een groot bedrag inmiddels…”

Dilemma

Wat doe je in zo’n situatie? Het zit in je aard anderen te helpen, maar het laatste waar je op zit te wachten, is dit gedoe. Je weet dat er vast een goede reden is dat je klant niet betaalt en dat hij zich misschien wel vreselijk schaamt om je te vertellen dat hij geen geld heeft.

Als je in gesprek bent met je coachee, vormt de gedachte dat hij of zij je niet betaalt voor je werk een belemmering. Hoe professioneel je ook bent: je blijft wel een mens. Je wilt dolgraag helpen, maar het voelt niet goed als hij je inspanning niet beloont: het blijft natuurlijk wel werk. Er zit een grens aan je empathie en jij moet jouw rekeningen uiteindelijk ook gewoon betalen!

Laat het je persoonlijk assistent regelen!

Mijn klanten vragen mij regelmatig of ik dit klusje wil klaren. Op deze manier blijft de relatie met hun klant zuiver. Mijn klant concentreert zich op de inhoud en ik zorg ervoor dat de facturen betaald worden. Dat houdt het wel zo overzichtelijk.

Vind jij het moeilijk mensen te blijven helpen die zich niet aan hun zakelijke afspraken houden? Neem contact me op via andrea@andreawerkhoven.nl of 06 46 03 14 10.

Ik help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *