Blijft jouw briljante idee alleen maar een idee?

Blijft jouw briljante idee alleen maar een idee?

Het kost John, ontwerper en ondernemer (43) de grootste moeite stil te blijven zitten. “Ik weet het zeker. Binnenkort breng ik mijn product op de markt. Nu gaat het écht gebeuren.” Het is niet de eerste keer dat John dit verhaal vertelt. Wanneer hij de gelegenheid krijgt, vertelt hij honderduit over zijn ‘kindje’.

Een aantal jaar geleden maakte John het eerste prototype van zijn design kandelaar. John is een aardig succesvol ontwerper en ondernemer, maar echt een vetpot is het niet. Hij kan van zijn werk maar nauwelijks leven. Hij is erg creatief, maar de zakelijke kant van het ondernemerschap blijft een lastig verhaal.

Ik weet niet waar ik moet beginnen…

“Ik wil mijn kandelaar zo graag met de wereld delen, maar eerlijk gezegd krijg ik het helemaal benauwd bij het idee wat ik allemaal moet doen om dit van de grond te krijgen. Ik weet niet waar ik moet beginnen!”

John is niet de enige. De meeste ondernemers starten hun bedrijf vanuit een specifieke expertise, maar overzien vaak niet wat er allemaal bij komt kijken. Hoe gaan we dat varkentje wassen? Wat komt er allemaal bij kijken bij het op de markt brengen van een nieuw product? Hoe krijg je alles wat er moet gebeuren op een rij? Hoe maak je een plan?

Alles op 1 A4

Het is een inkopper, maar alles begint natuurlijk met een goed idee, met een sterk product of een mooie dienst. De beste concepten en ideeën zijn overigens op een bierviltje geschreven, dus een  vuistdik rapport schrijven is niet nodig. Het moet ook niet als een keurslijf voelen, maar echt dienen als leidraad. Dat je weet waar je naartoe gaat.

Doe wat voor jou het best werkt

De stappen die je moet zetten, worden het pad naar je doel en dit leg je vast in een globale planning met een deadline. Dat motiveert.

In Johns geval doet hij in de beginfase vooral veel onderzoek. Bijvoorbeeld of hij een octrooi wil aanvragen voor het ontwerp. Of er een aparte website moet komen voor zijn product en zo ja, bij welke host? Hoe gaat hij de kandelaar produceren, wie verzorgt de distributie en in welke verpakking verzend hij het? Hoe promoot hij de kandelaar? Zo maar een paar voorbeelden.

Voor de één werkt dat het best om het op papier te zetten, bijvoorbeeld in je agenda. De ander gebruikt liever een planningstool, zoals Trello of de agenda van een mailprogramma. Doe wat voor jou het best werkt, er is geen goed of fout.

Aan de slag

“Nu weet ik welke stappen ik moet maken en heb het complete overzicht”. Er straalt rust van John’s gezicht, dit keer gaat het zeker lukken!

Lukt het je niet je idee handen en voeten te geven? Zie jij op tegen het in de markt zetten van je nieuwe dienst of product? Weet je niet waar je moet beginnen? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te kijken hoe ik je kan helpen.


Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.


credits foto: Diego Hernandez

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *