Grip op je zaak

In 3 stappen naar meer grip op je bedrijf

“Ik ben echt een ramp met cijfers, maar het wordt nu echt tijd dat ik meer overzicht heb over wat er gebeurt. Al jaren run ik mijn bedrijf op intuïtie. Dat gaat goed. Heel goed zelfs. Maar toch voelt het onrustig. Te wankel. Niet stevig.” Coach Astrid (53) zucht.

Varen op aannames

Astrid denkt dat het grootste deel van haar klanten is ingeschreven op haar mailinglist en heeft het gevoel dat ze per jaar zo’n vijftig nieuwe klanten heeft. Maar of dat ook zo is? Ze heeft geen idee en dat geeft onrust. Ze heeft al een aantal keer geprobeerd een opzet te maken, maar verder dan een paar lijstjes in Word is ze niet gekomen.

Als je weet wat er echt speelt in je bedrijf, dan geeft dat rust. Als je weet wat er gebeurt kun je beter sturen en doelen stellen. Als je jezelf doelen stelt is de kans ook veel groter dat je die daadwerkelijk haalt. Grip op de zaak.

Hoe krijg je meer grip

Hoe kun je dat nou het best aanpakken, dat grip krijgen? Je zou kunnen overwegen een ingewikkeld high-end programma aan te schaffen dat prachtige grafieken genereert. Het kan ook anders. Eenvoudiger. Excel is een krachtig programma waar je gegevens kunt verzamelen, analyseren en presenteren. Helemaal als je deze gegevens verwerkt in een draaitabel. Handig als je inzicht wilt krijgen in meerdere variabelen. Bijvoorbeeld je omzet per product per klant. Of hoeveel downloads van je weggever je had in januari.

In 3 stappen

  1. Bedenk voor je aan de slag gaat goed wat je eigenlijk wilt weten. Dat klinkt raar, maar is cruciaal. Wil je weten wat je winst is, gespecificeerd per product en periode? Of wil je weten wat de conversie is op je weggever? Wil je een overzicht van hoeveel e-books per maand gedownload worden op je site of hoeveel aanmeldingen voor je tips er per maand binnenkomen? Zet dat eens in een paar regels op papier. Zo heb je helder voor ogen waar je naar op zoek gaat.
  2. Verzamel de juiste gegevens. Je zult misschien uit verschillende bronnen gegevens moeten halen. Je boekhoudprogramma, autoresponder, e-mailmarketingprogramma of ander CMS-systeem. Je website of een ander Excelbestand.Er zijn een aantal eisen om een goede draaitabel te maken. Elke kolom moet een kopnaam hebben en direct boven de gegevens staan. De gegevens die bij elkaar horen staan onder elkaar, laat geen cellen leeg.
  3. Selecteer je gegevens, inclusief de koppen en maak er via het tabblad ‘invoegen’ vervolgens een draaitabel van. Aan de hand van wat je bij punt 1 hebt vastgesteld kun je bepalen welke variabelen er in jouw tabel moeten verschijnen. In dit filmpje krijg je een goed beeld van hoe het werkt en hoe een draaitabel er uit kan zien.

Een middel en geen doel

Waak er tot slot voor dat zo’n draaitabel een middel blijft en geen doel op zich wordt. Je kunt er uren mee in de weer zijn. Veel te veel details willen verzamelen of de opmaak blijven veranderen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven…

Dit geeft overzicht. Dit geeft rust. Astrid ziet nu precies wat er gebeurt en neemt haar beslissingen op een andere manier. Die intuïtie? Die blijft ze altijd gebruiken, maar ze handelt nu ook op basis van wat er gebeurt. Of juist niet gebeurt.

Krijg jij geen grip op je zaak? Weet je niet waar je moet beginnen? Heb je helemaal geen zin en/of tijd om zo’n draaitabel te maken? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te kijken hoe ik je kan helpen.


Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *