Verlies jij je in betrokkenheid?
Peter staart naar het plafond. Waarom kwam hij er nou niet uit vandaag? Hij werkt nu een aantal weken aan dit project. Een verandertraject voor een complete afdeling bij een groot bouwbedrijf. Hij is via via in deze klus gerold en vol enthousiasme gestart. Net zoals hij dat altijd doet. Na een krachtige kick-offbijeenkomst en de presentatie van zijn plannen zijn ze met z’n allen aan de slag gegaan.
Maar nu, na een half jaar, is er iets veranderd en verloopt de communicatie met het management en het afdelingshoofd een stuk stroever. Voor zijn gevoel geeft Peter alles wat hij in huis heeft. Er komt echt beweging in de afdeling. Hij is enthousiast, heeft een goede band met iedereen en lost langzamerhand het probleem van zijn klant op.
Tevreden klant
Niet alleen loopt het verandertraject goed, hij schreef ook een handboek voor de afdeling en coachte twee van de mensen individueel. Op zijn rekening, want hij wil dat zijn traject slaagt. Een tevreden klant, dat is wat Peter wil. Toch heeft hij er geen goed gevoel over…
Peter wil natuurlijk niets liever dan het allerbeste voor zijn klant. Het probleem van de afdeling oplossen en er voor zorgen dat hij zijn bijdrage levert aan het resultaat. Blije gezichten, dat wil hij. Om dat te bereiken, leeft hij zich helemaal in in de situatie, gaat hij er vol voor. Hij zorgt er voor dat hij perfect bereikbaar is. Direct de telefoontjes beantwoordt en op mails of apps binnen een uur reageert.
Grenzen bewaken
Mensen zoals Peter creëren een verwachtingspatroon bij de ander. Voor de Peters onder ons is het lastig grenzen te stellen. Want is het altijd nodig direct je telefoon op te nemen? Binnen het uur een mail te beantwoorden? Altijd bereikbaar zijn? Via alle communicatiekanalen?
En betrap jij jezelf er ook wel eens op dat je op de stoel van je klant gaat zitten? Dat je je verantwoordelijker voor het eindresultaat voelt dan de klant? Je zoveel uren besteedt aan research en extra ondersteuning en dat de balans compleet zoek raakt? Je jezelf helemaal geeft en je over je eigen grens gaat?
Betrokkenheid is het mooiste wat er is
En natuurlijk doe je moeite voor je klant. Met alle liefde. Maar hoe verhoudt die moeite zich tot wat je factureert? Wat blijft er over van je uurtarief als je dagenlang research doet die je niet doorberekent?
Er is natuurlijk niks mis met dienstbaarheid en goede dienstverlening, maar je kunt je ook verliezen in betrokkenheid…
Verlies jij je regelmatig in betrokkenheid bij je klanten? Wil jij wel eens kritischer kijken waar naar jij je tijd aan besteedt? Wil jij je grenzen beter bewaken? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te bespreken wat ik voor je kan betekenen, waardoor je meer ruimte krijgt voor jouw eigen groei en die van je bedrijf.
Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.
credits foto: Jack Anstey