klanten werven

Krijg jij geen nieuwe klanten, omdat je geen tijd hebt ze te werven?

“Nee, op die dag lukt niet. Nee, dan kan ik ook niet. De twintigste om twee uur? Zit al vol ook…. Kan jij de dertigste misschien aan het eind van de ochtend?” Ondernemer Suzet belt met een potentiële klant. “Het lukt me niet om op korte termijn een afspraak met je te plannen, heb gewoon geen plek vrij in mijn agenda.”

Suzet heeft werk. Veel werk gelukkig. Alleen gebeurt het haar elke keer weer dat ze na een klus een paar weken zonder zit. Gewoonweg omdat ze tijdens haar klussen geen tijd heeft om haar contacten te onderhouden en nieuwe klanten te werven. Ze wordt er onrustig van en het geeft haar sombere gevoelens. Dat ze het idee heeft dat niemand op haar zit te wachten. Ze echt nooit meer klanten krijgt.

De ervaring leert dat het altijd wel weer goed komt, maar Suzet zou zo graag willen dat er wat meer continuïteit in haar klussen zit. Dat de ene klus vloeiend in de ander overloopt. Dat het meer stroomt.

Tijd vrijmaken

Je tijd wordt vaak opgeslokt door je klus en de dingen die daarnaast ook gewoon moeten gebeuren. Marketing, mailtjes, administratie. Niet vreemd dus dat je weinig tijd vrijmaakt voor het onderhouden en leggen van nieuwe contacten. Laat staan het werven van nieuwe klanten. Je weet dat dat niet slim is, want deze klus houdt ook een keer op. En dan heb je vaak niet 1-2-3 een nieuwe klant.

Plan bewust tijd in om je netwerk te onderhouden en uit te breiden, dat geeft op lange termijn rust. Je hoeft er natuurlijk geen dagen aan te besteden, maar per week een half uur tot een uur is raadzaam. Zelfs als je het heel erg druk hebt.

Doe dat wel op een manier die bij je past. De één vindt het prettig om een luchtig berichtje via Linkedin te verspreiden of een mooie blog te schrijven. De ander bezoekt het liefst een netwerkbijeenkomst of pakt gewoon de telefoon om potentiële klanten te bellen.

Doen. Dus.

Laatste punt. Zelfdiscipline. Lastig, maar onontbeerlijk. Jij bent degene die het moet doen. Zelfdiscipline gaat over daadwerkelijk aan de slag gaan, maar juist ook over doorzetten als je even vastloopt.

Op korte termijn is het aanlokkelijker om betaalde uren te maken, maar het is ook zo belangrijk vooruit te blijven kijken. Je bedrijf en daarmee jezelf te ontwikkelen. Dat je – zelfs als je al een aantal jaar onderweg bent – een goede basis blijft creëren.


Wil jij je vaker bezighouden met de continuïteit en groei van bedrijf? Wil jij dat iemand anders het voorbereidende werk doet, zodat jij alleen maar hoeft in te koppen? Wil jij ruimte en tijd hebben voor je ontwikkeling terwijl je bedrijf op koers blijft? Mail me andrea@andreawerkhoven.nl of bel 06 46 03 14 10 om te bespreken wat ik voor je kan betekenen, waardoor je meer ruimte krijgt voor jouw eigen groei en die van je bedrijf.


Ik ben andrea werkhoven en help veeleisende ondernemers die net een paar handen tekortkomen om verder te groeien. Wat elke dag moet gebeuren om je bedrijf draaiende te houden, dat doe ik. Ik signaleer, denk mee en neem initiatief. In mij heb je een allround sparringpartner, een klankbord. Je staat niet meer alleen in je ondernemerschap, want ik sta naast je. Zo heb je meer tijd en ruimte voor de ontwikkeling van jezelf en je bedrijf.

credits foto: Adria Berrocal Forcada

De foto's bovenaan alle pagina's zijn van mij. Gebruik ze gerust, maar link wel graag naar mijn website.